۵:آش دوغ یا آش ماست

مواد لازم:

1- دوغ 2 لیتر

2- بلغور گندم 3/1 پیمانه

3- لپه 3/1 پیمانه

4- سبزی آش 1 پیمانه

5- پیاز 1 عدد درشت

6- سیر 4-5 پر

7- نعنا خشک 2 قاشق غذاخوری

8- روغن،نمک،فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روش پخت:

بلغورها رو بعد از شستشو به همراه دوغ توی قابلمه بریزید.قابلمه اگه تفلون باشه بهتره و احتمال ته گرفتن کم می شه.حرارت رو متوسط تنظیم کنید و با ملاقه دوغ و بلغور رو مدام هم بزنید تا جوش بیاد.

بعد نیم ساعت بزارید تا بپزه.

همراه با شروع کار لپه رو هم جدا بپزید و بعد از نیم ساعت به دوغ اضافه کنید.کمی بعد سبزی آش رو هم اضافه کنید و با حرارت ملایم صبر کنید تا آش جا بیفته،یعنی به غلظت دلخواه تون برسه و آب و دونش دیگه از هم سوا نباشه!

در مورد اضافه کردن نمک محتاط باشید چون بعضی دوغها شور هستند و اگه نمک اضافه کنید ممکنه آش شور بشه.

پیاز داغ به دوشکل خلالی و نگینی هم درست کنید.پیاز داغ نگینی همراه با کمی زردچوبه و فلفل حین پخت به آش اضافه می شه و خلالی می مونه برای تزیین آش.

همین طور سیر داغ و نعنا داغ هم خیلی آش رو خوشمزه می کنه که من معمولا نگه می دارم برای روی آش.توی شهرهای ترک نشین مثل آستارا این آش رو همراه با نخود و کمی لوبیا سفید بجای لپه می پزن که در این صورت بهتره قبلا اونها رو بخیسونیم.

توی مناطق کرد نشین اما با لپه تهیه می شه و اسم محلی اش هم ماسَوا هستش.

نظرات 3 + ارسال نظر
مارینا دوشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:23 ب.ظ http://daysofmylife.persianblog.ir/

باز هم یه غذای خوشمزه دیگه که من خیلی دوست دارم و همیشه هم دلم خواسته بپزم ولی خوب نشده تا الان .
مرسی خانوم گل .

گندم خانوم سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:26 ق.ظ

کاش می شد مزه اش رو هم اینجا نشون داد که چه آش معرکه ای درست می کنی خانوم. قسمت پیاز داغ هات رو دوباره بخون

ممنون از لطفت.مرسی که گفتی ...الان میرم خلالی اول رو تبدیل به نگینی می کنم!

zaza جمعه 27 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 09:38 ب.ظ

سلام
ممنون از دستورات
من تازه شروع به یاد گیریه آشپزی برا خونه ی بخت کردم
خیلی کمکم می کنی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد